Mati Dan Hidup..2X

Hari ini aku rasa agak free sikit, jadi aku bercadang nak tambah serba sedikit perisa dalam blog aku ni. Aku pernah terbaca terjemahan Al-quran dan terfikir dengan akalku (akal ini memang terbatas sifatnya kecuali jika dikehendaki oleh Penciptanya..Allah S.W.T.). Aku bukan was-was cuma takut terbaca terjemahan yang salah, pastu bila aku semak-semak…80% aku rasa betulah apa yang mata aku nampak..

Mereka menjawab: “Wahai Tuhan kami! Engkau telah menjadikan kami berkeadaan mati dua kali, dan telah menjadikan kami bersifat hidup dua kali, maka kami (sekarang) mengakui akan dosa-dosa kami. Oleh itu adakah sebarang jalan untuk (kami) keluar (dari neraka)?” (al-Quran, Al-Ghaffir, Ayat:11).

Dengan ilmu pengetahuan agama aku yang teramat dan tersangat cetek ni, betul ke..kita melalui dua kematian…Wallau a’lam bish shawab.

Aku ada lah tercari-cari penafsiran ayat tersebut, Ada ulama mengataka;

Kematian pertama adalah sebelum Allah S.W.T menghembuskan roh kehidupan kepadanya atau sebelum kelahirannya. Kematian kedua adalah ketika ia menghembuskan nafas terakhir di muka bumi fana ini..meninggal dunia. Kehidupan pertama adalah ketika manusia menarik dan menghembuskan nafas di dunia, manakala kehidupan kedua adalah ketika di alam barzakh atau ketika hidup kekal di alam akhirat.

Aku akan sambung bila ada waktu yang terlapang…banyak aku nak bercakap tentang MATI ini…sebab setiap manusia memang akan mati…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s