Kentut..Mengapa?

Satu topik yang amat bagus untuk mewarna-warnikan blog aku ni. Kentut…memang satu fenomena yang amat pelik yang amat mengerikan. Mengapa ianya begitu menakutkan manusia?…Erm..mungkin kerana manusia mempunyai satu sifat, sifat yang memang cukup sinonim dengan ISLAM, sifat malu. Aku menyatakan sedemikian rupa kerana aku berlandaskan Al-Quran iaitu firman Allah dan berpaksikan Hadis, sunah Rasulullah sepertimana di bawah ni;

Firman Allah S.W.T  yang bermaksud:

“Kerjakanlah olehmu apa-apa yang kamu kehendaki, sesungguhnya Dia melihat apa yang kamu kerjakan.”

(Surah al-Sajdah, ayat 40)

Sabda Rasulullah S.A.W  marhumnya;

“Sesungguhnya setiap agama memiliki akhlak, dan akhlak Islam adalah malu.” (Hadis riwayat Imam Ibnu Majah)

Sabda Rasulullah S.A.W lagi..marhumnya;

“Sesungguhnya Allah Maha Pemalu (al-Hayaa’) dan Maha Menutupi (al-Sitr), Dia mencintai rasa malu dan yang tertutup. Apabila salah seorang daripada kalian mandi, maka hendaklah dia menutupi diri.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud).

Rasanya sudah mencukupi bukti-bukti yang aku bagi di atas tadi. Kalau belum mencukupi, nanti aku cari lagi bukti-bukti lain, lagipun blog aku ni simple jer..

Tapi janganlah salah anggap, sebenarnya perasaan malu sebab KENTUT dengan hadis di atas tadi tiada langsung perkaitannya secara tersurat..cuba la fikir secara tersirat and then..tinggalkan komen kekawan semua di blog aku untuk tujuan penambaikan. Cuma aku nak kekawan semua fikirkan kaitannya..gunakanlah sekelumit sel-sel otak untuk memikirkan masalah perhubungan diri sendiri dengan Allah S.W.T. daripada sel-sel tu mati tanpa berkhidmat untuk tuannya.

Ok..sekarang kekawan boleh la meneruskan pembacaan mengenai KENTUT..semoga terhibur.

Leave a Reply

