15 Pintu Syaitan Dalam Diri

Agaknya terlalu kusyuk dengan kesibukan dunia, aku terus alpa untuk meng’update’ blog aku ni..yang lawaknya sampai lupa password nak log in blog sendiri..Erm…memang itu kelemahan diri aku dan aku harus akuinya serta berusaha membaikinya. Manusia memang mudah lupa disitulah bermulanya prinsip dakwah..saling ingat-mengingati. Apa-apa pun hari ni bukan prinsip dakwah yang aku nak kongsikan, aku cuma nak conteng blog aku ni dengan sedikit maklumat untuk renungan bersama..dakwah pada aku sendiri sebenarnya. Baca dan renungkan la…tapi jangan lupa rajinkan jari untuk bagi komen dan pendapat kekawan semua. Apa-apa pun..selamat membaca…

Diantara 15 Pintu Syaitan Dalam Diri

1.  Kemarahan

2. Cintakan Dunia

3. Kebodohan

4. Berangan-angan kosong

5. Tamak

6. Bakhil

7. Sukakan Pujian

8. Bongkak, sombong dan riak

9. Takbur/ ujub ( megah atau kagum pada diri sendiri)

10. Senantiasa gelisah dan takut

11. Buruk sangka

12. Memandang rendah, jijik, hina pada orang lain

13. Suka akan dosa

14. Rasa aman dari pembalasan Allah

15. Mengeluh /Mudah putus asa dari rahmat Allah

Nota: Erm..kalau diperhatikan 15 kunci atau sifat di atas, semuanya ada kaitan samada secara tersurat atau tersirat terpulang kepada tahap penerimaan kepada setiap insan..sebenarnya aku nak ‘attach’ senjata  khas untuk menghalang keterbukaan pintu syaitan ni..cuma macam aku kata tadi la..nak ringan-ringan jer..jumpa di lain masa..wassalam..

One response to “15 Pintu Syaitan Dalam Diri

  1. Assalamualaikum
    betol! pilihan di tangan kita…🙂

Leave a Reply

