Nak Tau Tak?

Aku nak kongsi satu maklumat yang setahu aku cikgu-cikgu aku dulu tak pernah pun beritahu kat aku..Sampai ler ker ari ni…baru aku tahu…tu pun kerana teknologi intenet ni..kalau tak, sampai ke tua la aku tak tau kenapa..Cikgu-Cikgu korang pernah bagitahu tak kenapa 1 bermaksud ‘satu’, 2 bermaksud ‘2’. Ada eah..yang dah tau tu..wat-wat la tak tau deh..bagi can  orang macam aku ni ‘KOLOT’  yang lambat tahu perkara ni. Meh cini aku citerkan sikit introyer eak…Yang sebenarnya nombor yang kita gunapakai harini dikenali sebagai’ Phoenician Numbers’ tetapi telah di’famouskan’  dan dikenali dengan ‘ Arabic Numbers’ orang arab untuk membezakannya dengan nombor Romans. Phoenician Number ni dicipta oleh bangsa greek…dahulu kala la eak..aku pun takde lagi masa tu…dan tak tau kot-kot bangsa greek ni ‘upgrade’ dari bangsa lain plak. Panjang tul intro aku ni..dipendekkan citer..aku bagitahu la sebabnyer eak….Nombor-nombor Phoenician yang digunapakai oleh kiter sekarang ni semata-mata hanyalah nak menyatakan berapa sudut (angle) yang terdapat pada nombor tersebut…Pelik kan? Aku pun Pelik gak…tapi korang tengok la sendiri kat bawah ni eak…selamat menjeling-jeling..heee

3 responses to “Nak Tau Tak?

  1. aku rase terbantu

  2. terima kasih atas sedikit informasi berguna…

  3. … memang pun… saya dah lama perasan, apabila menaiki lif, perasan tak pada nom brille? sama kan?

Leave a Reply

